YÖK'TE İLAHİYAT FAKÜLTESİ DEKANLARI İLE TOPLANTI

 

2 Ağustos 2017 / Yükseköğretim Kurulu

 

 

Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'nda YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç'ın başkanlığında ülkemizdeki İlahiyat Fakültelerinin dekanları ile bir toplantı gerçekleştirildi.

 

Toplantıda; özellikle ilahiyat fakültelerindeki eğitimin niteliğinin artırılmasına yönelik atılacak adımların yanı sıra 2017-2018 eğitim öğretim yılından itibaren İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin lisans eğitimi sırasında pedagojik formasyon derslerini de almalarına imkan sağlayan düzenlemeye ilişkin değişiklikler etraflıca ele alındı. Toplantıda ayrıca İlahiyat lisans programları ile ilgili beklenti ve öneriler paylaşıldı.

 

Toplantının açılışında bir konuşma gerçekleştiren YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç, dini yükseköğretimin tarihçesinden bahsederek şunlara değindi:

 

"Anadolu coğrafyasının İslam'la buluşmasından sonra Selçuklular, Beylikler, Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti dönemlerini kapsayan oldukça eskiye dayanan bir geçmişi ve gelişim süreci vardır. Her ne kadar tarihi süreç içinde bazı kesintilere uğramakla birlikte 1949'da Ankara İlahiyat Fakültesinin açılmasıyla dini yükseköğretim konusunda yeni bir adım atılmış oldu. 1950'li yıllardan sonra toplumsal ihtiyaç ve taleplere bağlı olarak İmam-Hatip Okullarının ve Yüksek İslam Enstitülerinin açılmasıyla birlikte dini eğitim veren kurumların sayısında hızlı bir artış oldu."

 

Bugün itibariyle İlahiyat Fakültelerinin lisans programları hakkında bilgi paylaşımında bulunan Başkan Saraç, şu istatistiki bilgileri verdi:

 

"İlahiyat, İslami İlimler ve Uluslararası İslam ve Din Bilimleri Fakültesi olmak üzere toplamda 92 fakültemiz vardır. Bu fakültelerimizde, 2003 öğretim üyesi ve 1614 öğretim elemanı görev yapmaktadır. Öğrenci sayılarına bakıldığında, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı itibariyle 92.744 öğrenci eğitim görmektedir. Bu tablo, oldukça sevindiricidir."

 

Türkiye'de ilahiyat alanında ciddi bir bilgi birikiminin oluştuğuna dikkat çeken Başkan Saraç, sözlerine şöyle devam etti:

 

"Türkiye'de ilâhiyat alanındaki ilmî faaliyetin ve öğretimin bugüne kadar ciddî mesafeler kat ettiğini, önemli bir bilgi birikime ulaştığını ve sorunlarını tamamen çözmüş olmasa da bunların varlığını fark ederek tartışmaya başladığını, bunun da önemli bir aşama olduğunu belirtmeliyim. Bu açıdan Türkiye'de ilâhiyat öğretiminin, diğer bazı Müslüman ülkelere göre daha iyi bir durumda olduğunu söylemek hiç de abartılı olmayacaktır. "

 

Yeni YÖK olarak önceliğin kalite olduğunu vurgulayan Başkan Saraç, İlahiyatın günümüz üniversite sistemi içinde bir bilim alanı olduğunu belirtti. İlahiyat bilim alanında istihdam edilenlerin, üst düzeyde öğretim becerilerine de sahip olmaları gerektiğini ifade eden Başkan Saraç, bu toplantının yapılış amacı ile ilgili şu bilgileri verdi:

 

"Bu toplantıda pedagojik formasyon derslerinin niçin İlahiyat müfredatına entegre edildiği, Bologna süreci dikkate alınarak öğretim programındaki düzenlemenin hangi esaslara göre yapılacağı, pedagojik formasyon derslerinin müfredatta nasıl yer alacağı ve pedagojik olarak hangi esaslara dikkat edileceği, varsa Eğitim Fakülteleri ile işbirliğinin önemi, İlahiyat programının yanı sıra İngilizce, Arapça ve Uluslararası nitelikteki programlarda bu düzenlemenin nasıl yapılabileceği, halen eğitime devam eden öğrenciler için ne yapılabileceği gibi konular bu toplantıda ele alınıp uygulamada ortak ilkeler belirlenmeye çalışılacaktır."

 

Başkan Saraç, konuşmasının ardından toplantıya katılan dekanlardan gelen soruları cevaplandırdı. YÖK'ün bu sene itibariyle İlahiyat Fakültelerine LYS'den öğrenci alınması yönündeki kararından dolayı duyulan memnuniyet dile getirildi.

 

Toplantının soru cevap bölümünün ardından YÖK Yürütme Kurulu Üyesi Prof. Dr. Mehmet Şişman tarafından toplantı gündemindeki konulara ilişkin bir sunum gerçekleştirildi.

 

YÖK Başkanı Prof. Dr. M. A. Yekta Saraç'ın Konuşma Metni İçin Tıklayınız.